نوشته شده توسط : Roh

كسب و كار صفر و یكی

برخلاف آنچه تصور می‌شود تجارت الكترونیك صرفا به ایجاد فروشگاه‌های مجازی در دنیای اینترنت محدود نمی‌شود. بلكه اساسا تجارت الكترونیك به معنی كسب منافع مالی از طریق مبادلات و تراكنش‌های تحت وب است و نكته‌ای كه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه این مبادلات تنها به راه‌اندازی یك وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی ختم نمی‌شود.

در بسیاری موارد مبادله الكترونیكی داده‌ها را مترادف تجارت الكترونیك می‌دانند، اما در حقیقت این دو كاملا مجزا هستند.

به عبارتی می‌توان گفت تجارت الكترونیك مكمل مبادله الكترونیكی است. مبادله الكترونیكی داده‌ها عبارت است از روش‌هایی كه برای انتقال داده‌ها در راستای تحقق فعالیت‌های تجاری توسط ابزارهای الكترونیكی از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی كه در تجارت الكترونیك روشی برای انجام مبادلات تجاری بدون استفاده از كاغذ است كه از آن به‌عنوان ابزاری برای مبادله الكترونیكی داده‌ها استفاده می‌شود.

از روش‌های مختلف نظیر پست الكترونیك، به اشتراك‌گذاری داده‌ها، انتقال صوت و تصویر و دیگر ابزارهای مبتنی بر شبكه یا به طور كلی روش‌های مبادله الكترونیكی داده‌ها به‌عنوان ستون فقرات تجارت الكترونیك نام برده می‌شود.

موتورهای جستجو یا معادن طلا

وقتی در میان صفحات اینترنت به جستجو می‌پردازیم با انبوهی از تبلیغات اینترنتی مواجه می‌شویم كه بخشی از صفحات وب را به خود اختصاص داده‌اند. این تبلیغات سفارش كالا و خدمات، خرید آنلاین و انجام امور تجاری از طریق اینترنت تنها بخشی از تجارت الكترونیك را شامل می‌شود. موتورهای جستجو یا همانSearch Engine ‌ها برنامه‌های كاربردی هستند كه كلمات كلیدی را در یك سند یا بانك اطلاعاتی جستجو می‌كنند.

جستجوگرهای اینترنتی نیز براساس خواسته كاربران كلمات كلیدی مورد نظر آنها را در فایل‌ها، اسناد تحت وب و گروه‌های خبری جستجو كرده و نتایج آن را در اختیار كاربران قرار می‌دهند. نقش موتورهای جستجو در تجارت نوین به اندازه‌ای است كه شاید بتوان آن را از جمله ابزارهای كلیدی در این حوزه دانست. اگرچه این ابزارها ابتدا تنها برای پاسخگویی به نیازهای كاربران اینترنتی فعالیت خود را آغاز كرد، اما تغییر نگرش نسبت به این ابزارها موجب شده است موتورهای جستجو به یك منبع اقتصادی مبدل شود.

بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه موتورهای جستجو تنها ابزاری برای ارائه خدمات جستجو اعم از تجاری و غیرتجاری است و به مرور زمان بار اهداف تجاری نیز به دوش آنها گذاشته شده است. امروزه دیگر نیازی نیست برای خرید لوازم برقی به دنبال نمایندگی شركت‌های تولید‌كننده باشید.

كافی است یافتن پاسخ همه سوالات‌تان را به عهده موتورهای جستجوی اینترنتی بگذارید و به این ترتیب بدون اتلاف وقت و گرفتار شدن در ترافیك و آلودگی هر روزه شهرها، كالای مورد نظرتان را از طریق وب پیدا كنید. سفارش بدهید و چند روز بعد یا همان روز تحویل بگیرید.

موتورهای جستجو كاربران را برای رسیدن به هدف راهنمایی می‌كنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. كاربری محصول مورد نظرش را در یك فروشگاه بزرگ اینترنتی جستجو می‌كند و كاربر دیگر همان محصول را در یك وب‌سایت ایرانی پیدا می‌كند.

این روزها از موتورهای جستجو به‌عنوان راهنمای مطلق تجارت نام برده می‌شود و بنابراین شركت‌هایی كه این نوع خدمات را در اختیار كاربران قرار می‌دهند، می‌توانند از آن به عنوان یك ابزار موفق تبلیغاتی استفاده كنند.

یاهو و گوگل دو موتور جستجوی قدرتمند هستند و درآمد هنگفت آنها نتیجه صداقت‌شان در قبال كاربران اینترنتی است. آنچه مسلم است جستجو در وب به یكی از عادات كاربران اینترنتی تبدیل شده و شركت‌های بزرگ می‌توانند با راه‌اندازی موتورهای جستجو از این ابزار كه براحتی در اختیارشان قرار می‌گیرد، برای موفقیت هرچه بیشتر بهره گیرند.

وب، راهگشای تجارت

بازاریابی از طریق پست الكترونیك نیز از دیگر ابزارهای رسیدن به موفقیت در عرصه تجارت الكترونیك است. دارندگان وب‌سایت‌ها و فضاهای اینترنتی كه در عرصه تجاری فعالیت دارند، می‌توانند از این امكان برای بازاریابی و ارائه اطلاعات بیشتر درخصوص محتوای خدمات و فعالیت‌هایشان بهره گیرند. ویژگی منحصربه‌فرد نرم‌افزارهایی كه از آنها برای انتقال داده‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود این است كه امكان برقراری ارتباط ایمن برای انتقال فایل و داده‌ها را فراهم می‌كند. یك فایل كامپیوتری را می‌توان در قالب پیوست نامه الكترونیكی برای مخاطبان ارسال كرد. علاوه بر این نرم‌افزارهایی وجود دارد كه انتقال فایل در وب‌گاه‌ها یا FTP سرورها را امكانپذیر می‌سازد. در حقیقت اشتراك‌گذاری نیز شیوه جدیدی از انتقال مقادیر بزرگ داده‌ها از طریق اینترنت است.

نكته: تجارت الكترونیك روشی برای انجام مبادلات تجاری بدون استفاده از كاغذ است كه از آن به‌عنوان ابزاری برای مبادله الكترونیكی داده‌ها استفاده می‌شود
 
 

به اشتراك‌گذاری فایل‌ها از جمله خدماتی است كه در زمینه‌های مختلف مورد توجه بسیاری از كاربران قرار گرفته است، این ابزار به شما كمك می‌كند تا بتوانید آنچه مورد علاقه شماست را به روشی با فعالیت تجاری كه انجام می‌دهید با دیگران به اشتراك گذارید. به این ترتیب می‌توانید از نظرات مصرف‌كنندگان درباره محصولات و تولیدات مختلف مطلع شوید. بسیاری از سایت‌های به اشتراك‌گذاری این امكان را در اختیار كاربران قرار می‌دهند تا بتوانند از خدمات آنها برای اطلاع‌رسانی در حوزه تجارت از طریق ارائه كارت‌های بازاریابی یا كارت‌های اعتباری استفاده كنند. یكی از دیگر خدمات ارائه شده در سرویس‌های به اشتراك‌گذاری امكان برقراری گفت‌وگوی چند نفره با مشتریان محصولات مختلف است كه به تولیدكنندگان كمك می‌كند با مصرف‌كنندگان به طور مستقیم در سراسر وب ارتباط داشته باشند و از نظرات آنها برای بهبود كیفی و كمی محصولات‌شان كمك بگیرند. افراد مختلف علایق متفاوتی دارند. امكان ارتباط با افرادی كه پست‌های شما را در سایت‌های به اشتراك‌گذاری پیگیری می‌كنند، انعكاس‌دهنده نظرات افراد مختلف در این زمینه است. باید پذیرفت تجارت الكترونیك پیش از آن كه یك حرفه یا صنعت باشد، یك فناوری است كه وجودش مبتنی بر ابزارهای امروزی و همگام شدن با دنیای فناوری است.

آنها كه یك شبه ره صد ساله رفته‌اند

اینستاگرام با داشتن بیش از صد میلیون كاربر در سراسر جهان به عنوان یكی از موفق‌ترین اپلیكیشن‌های ios و اندروید شناخته شده است. این برنامه كاربردی فرصت‌های بی‌شماری را برای استفاده از قدرت شبكه اجتماعی عكس‌ها و تصاویر در اختیار كاربران قرار می‌دهد.

زمانی كه كوین‌لیستروم با همكاری مایك كریگر، اینستاگرام را راه‌اندازی كرد اصلا تصورش را نمی‌كرد این شبكه اجتماعی عكس در زمانی كمتر از دو سال مورد توجه بیش از ده‌ها میلیون كاربر فعال در سراسر دنیا قرار گیرد تا این‌كه فروش اینستاگرام به شبكه اجتماعی فیس‌بوك گنجی یك میلیارد دلاری را از آن این دو جوان ساخت. ثروتی كه مرهون ایده خلاقانه آنهاست.

دراپ باكس نیز روشی مناسب برای بیمه كردن زندگی شما در دنیای مجازی است. این جعبه آنلاین، فضایی امن در اختیارتان قرار می‌دهد تا اطلاعات شخصی خود را در آنجا ذخیره و نگهداری كنید و حتی آن را با دیگران به اشتراك گذارید.

تجارت صفر و یك در ایران

با توجه به آنچه گفته شد، خلأ وجودی شركت‌های خصوصی ایرانی كه ارائه‌كننده سرویس‌های اینترنتی به زبان پارسی برای مخاطبان فارسی‌زبان باشند بشدت احساس می‌شود.

جامعه فارسی‌زبان كه در سه كشور ایران، افغانستان و تاجیكستان سكونت دارند، بازار مشتریان بزرگی را تشكیل می‌دهند كه از نبود موتور جستجو، سامانه پست الكترونیك (ایمیل)، فضای ابری به اشتراك‌گذاری فایل و یك وب‌سایت اجتماعی بشدت در غذابند.

آنچه اكنون با عناوین فوق روی وب مشاهده می‌شود، اغلب نرم‌افزارهای آماده و متن بازی است كه فارسی شده و با نام‌های مختلف، اما امكانات یكسان، بازدیدكننده فارسی‌زبان را دلسرد می‌كنند.

اگر یك تیم از فارغ‌التحصیلان یا كارشناسان حوزه دیجیتال امروز برای خلق این خدمات‌ یعنی دنیای وب كار خود را آغاز كنند، كسب و كاری چند میلیارد تومانی را برای همه عمر خود تضمین خواهند كرد.




:: موضوعات مرتبط: اخبار فناوری اطلاعات , ,
:: بازدید از این مطلب : 524
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: